:: RSS :: kontakt ::

Realizacja projektu krok po kroku

2012-01-03

„ZAJĘCIA DODATKOWE Z MATEMATYKI”  W RAMACH PROJEKTU „KROK PO KROKU – RÓWNAMY DO NAJLEPSZYCH”

„ZAJĘCIA DODATKOWE Z MATEMATYKI” W RAMACH PROJEKTU „KROK PO KROKU – RÓWNAMY DO NAJLEPSZYCH”

          Od dnia 1 września 2011r. w Zespole Szkół w Białce odbywały się „Dodatkowe zajęcia z matematyki” w ramach projektu „Krok po kroku – równamy do najlepszych”. Program realizowany jest dla uczniów gimnazjum, którzy posiadają uzdolnienia matematyczne i chcą się rozwijać w tej dziedzinie. Na zajęciach uczniowie mieli okazję zobaczyć jak w ciekawy sposób można bawić się matematyką, a przy tym uczyć się, zdobywać nowe umiejętności, rozwijać matematyczną wyobraźnię. 

Na zajęciach m.in.:
• budowaliśmy miasto ze szkieletów brył
• tworzyliśmy prace z symetrią osiową i środkową (matematyka szyta nitką)
• tworzyliśmy origami wykorzystując koła, kwadraty, trójkąty
• rozwiązywaliśmy zadania konkursowe i tekstowe
• przeliczaliśmy jednostki pola, masy i objętości – układając układanki schubitrix
• rozwiązywaliśmy krzyżówki i łamigłówki matematyczne
• uczyliśmy się jak wykorzystać graniastosłupy i ostrosłupy w życiu codziennym
• obliczaliśmy objętości brył obrotowych
• układaliśmy matematyczne domino ułamkowe
• tworzyliśmy figury i bryły na tablicy interaktywnej
• wykorzystywaliśmy technologię informacyjną
          Na zajęciach uczniowie mieli okazję poznać matematykę z innej strony. To co na lekcjach często wydaje się „nieciekawe” na dodatkowych zajęciach przeradza się w przygodę, zabawę, odkrywanie czegoś nowego. Wystarczy czasem zmienić formę nauczania, odkrywania reguł, zasad (np. wyszyć, skleić, ulepić, przesypać ryż z brył do brył lub zbudować szkielety figur) aby matematyka stała się interesująca. Figury płaskie zmieniają się w postacie, przedmioty czy zwierzęta, bryły w pojemniki lub pomieszczenia, wirujące prostokąty w walce i już widać że matematyka jest bardzo przydatna w życiu codziennym i nie możemy się bez niej obejść.

 

Mierzymy objętości brył 

mat1_450_01

Matematyka szyta nitką…

mat2_450_01

Matematyczne origami

mat3_450_01

W ramach zajęć uczniowie brali udział w wycieczce do Krakowa podczas której mieli okazję uczestniczyć w lekcji interaktywnej pt. „Piłki Einsteina”, zwiedzić „Ogród Doświadczeń” oraz „Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie”.
W „Ogrodzie Doświadczeń” wypróbowaliśmy działanie około 50 eksponatów. Najpierw podziwialiśmy złudzenia optyczne, działanie kalejdoskopu, ksylofonu i brachistochrona. Najbardziej podobałam się telegraf akustyczny. Za jego pomocą mogliśmy rozmawiać z dwóch stron ogrodu i bardzo dobrze się słyszeć. Świetne były dwie sprzężone huśtawki - połączone ze sobą sznurem, stanowiły one model wahadeł sprzężonych. Ciekawym eksponatem była duża platforma równowagowa. Mieliśmy za zadanie ustawić ją w pozycji pionowej, co wcale nie było takie proste jak się nam wydawało. Interesującym doświadczeniem było stanie między dwoma równoległymi zwierciadłami. Pokazywały one zwielokrotnione odbicia lustrzane. Jedne lustra nas „wyszczuplały”, inne „pogrubiały”- wyglądaliśmy bardzo zabawnie. Po zwiedzaniu ogrodu doświadczeń braliśmy udział w interaktywnej lekcji pt. „Piłki Einsteina”. Poznaliśmy takie pojęcia jak przyspieszenie grawitacyjne, pęd, energia kinetyczna i potencjalna, zobaczyliśmy piłkę „zmyłkę”.
W Instytucie Inżynierii Miejskiej mieliśmy okazję zobaczyć wystawę: ,,Wokół Koła”, gdzie mogliśmy uczyć się poprzez zabawę. Przy pomocy koła mogliśmy „jeździć windą”, „mocować się”, sprawić za pomocą strumienia powietrza by kule-piłki „tańczyły”. Ciekawym doświadczeniem była jazda samochodem o kwadratowych kołach.


Kołyska Newtona

mat4_450_01

Ogród Doświadczeń (tęcza)

mat5_450_01

  Uczniowie bardzo chętnie brali udział w zajęciach, na których nie tylko spędzali miło czas z matematyką, ale również dobrze się bawili w gronie koleżanek i kolegów.

Lekcja interaktywna

mat6_450_01

 

Dorota Kudzia 

 

« Powrót

Wejść : 6528252
Unikalnych : 5258716

Obecnie : 1
Zalogowanych : 0